عملیات اجرایی ساخت خطوط قطار شهری مشهد ادامه دارد سرپرست اداره کل امور مالی و ذیحساب شهرداری مشهدمقدس منصوب شد توسعه فضا‌های ویژه بانوان در منطقه ۷ شهرداری مشهد| پارک ۵.۵ هکتاری «طرق» تا یک ماه دیگر افتتاح می‌شود + فیلم سخنگوی وزارت امور خارجه: به همسایگان هشدار می‌دهیم مراقب سوءاستفاده دشمن باشند رئیس شورای عالی استان‌ها: برخی دستگاه‌های اجرایی نقش شورا‌ها را کم‌رنگ می‌کنند | مجمع شهرداران کلانشهر‌ها می‌تواند به جامعه شورایی کشور کمک کند عضو کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر مشهد: شهرداری و شورای شهر نقش حمایتی ورزش را بر عهده دارند | خانه‌های ورزش در نقاط مختلف مشهد راه‌اندازی می‌شود عضو شورای اسلامی شهر مشهد: توسعه فضا‌های ورزشی، گامی مهم برای نشاط و سلامت جامعه است قدیمی ترین خانه تاریخی مشهد کجاست؟ نگاهی به زندگی میرزا ابراهیم رضوی، واقف بزرگ سادات رضوی که در کوهسنگی مدفون است شهردار مشهد مقدس: کُشتی مشهد باید جایگاه واقعی‌اش را پیدا کند | از ۲۲ پروژه کلان‌ ورزشی در مشهد بهره‌برداری می‌شود + فیلم برپایی ۷۰ ایستگاه صلواتی و موکب خدمت‌رسان در مسیر بارگاه منور رضوی خریداران غیر بومی خانه در مشهد شانس بیشتری دارند فضاسازی مسیر جاماندگان اربعین از میدان ۱۵ خرداد تا حرم مطهر رضوی کیفیت هوای مشهد در وضعیت «قابل‌قبول» (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) اولویت‌های خراسان رضوی در مسیر پیگیری کمیسیون اصل ۹۰ | فراهم سازی زیرساخت‌های مسیر زیارت برای زائران پیاده دهه آخر ماه صفر عملکرد موفق نیرو‌های خدمات شهری مشهد در نجف اشرف |  کاهش چشمگیر زباله با برنامه‌ریزی دقیق + فیلم آئین بزرگداشت چهلمین روز شهادت سرلشکر شهید کاظمی در مشهد فردا (پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۴) قدردانی حجت‌الاسلام ماندگاری از خدمات خالصانه پاکبانان مشهدی در نجف اشرف| خدمت به زائران، خود نوعی زیارت است+ فیلم قرعه کشی طرح فروش ایران خودرو در مرداد ۱۴۰۴ برگزار شد + تعداد متقاضیان
سرخط خبرها

نگاهی نزدیک به کارایی سرعت‌گیر‌ها در معابر مشهد | ارتفاع یک سرعت‌گیر استاندارد باید ۱۰ تا ۱۲ سانتیمتر باشد

  • کد خبر: ۲۱۶۸۸۴
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
  • ۱
نگاهی نزدیک به کارایی سرعت‌گیر‌ها در معابر مشهد | ارتفاع یک سرعت‌گیر استاندارد باید ۱۰ تا ۱۲ سانتیمتر باشد
مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل شهرداری مشهد مقدس گفت: ارتفاع سرعت‌کاه‌های استاندارد باید ۱۰ تا ۱۲‌سانتی‌متر باشد.

به گزارش شهرآرانیوز در طی سال‌های گذشته، با افزایش ترافیک و جریان خودرو‌ها در خیابان‌های شهر مشهد، نصب سرعت‌گیر‌ها و سرعت‌کاه‌ها به عنوان یک راهکار اساسی برای کنترل سرعت و حفظ امنیت رانندگان و عابران پیاده در نظر گرفته شده است. با این حال پیامک‌های نارضایتی شهروندان از استاندارد نبودن این سرعت‌گیر‌ها و نحوه نصب آنها در خیابان‌ها به صفحه صدای مردم رسیده است.

 این مسئله علاوه بر اینکه عملکرد واقعی این تجهیزات را زیر سؤال می‌برد می‌تواند زمینه‌ساز تأمین نشدن نیاز‌های اساسی شهروندان از حیث امنیت و راحتی باشد. نکته دیگری که در نقد‌های مردمی درباره سرعت‌کاه وجود دارد آسیب‌هایی است که با عبور از این سرعت‌گیر‌ها به خودرو‌ها وارد می‌شود. به گفته شهروندان ارتفاع و شیب این سرعت‌گیر‌ها مناسب نیست. در همین باره برخی از شهروندان وضعیت و ارتفاع سرعت‌گیر‌ها را به «ساندویچی» و «لوله‌ای» تشبیه می‌کنند.

دردسر سرعت‌گیر‌های خواسته و چاله‌های ناخواسته

نمونه این نقد‌ها و گلایه‌ها را می‌توان در چند پیام گلایه‌آمیز مردمی یافت. در همین باره، یکی از شهروندان درباره وضعیت سرعت‌کاه‌های شهر در پیامکی به ستون صدای مردم این‌طور نوشت: این همه سرعت گیر خودساخته در سطح شهر در کنار چاله‌های ناخواسته واقعا روی اعصاب مردم و شهروندان است. هیچ کشوری برای پیشگیری از حوادث ترافیکی دست انداز درست نمی‌کند. 

گویا رسم شده است که هر جا حادثه‌ای اتفاق افتاد فورا یک تپه وسط خیابان درست کنند. حوادث ترافیکی همیشه هست و  خواهد بود ولی نباید خیابان را  تخریب کرد. شهروند دیگری در پیامکی نوشت: به نظرم این سرعت‌گیر‌ها واقعا مشکلات زیادی دارند. چند بار به‌وضوح دیدم که بعضی از آنها در جا‌های عجیب و غریبی نصب شده‌اند که اصلا منطقی نیست. 

همچنین، بعضی از آنها باعث ایجاد ترافیک و اختلالات جدی در جریان رانندگی می‌شوند. این امر بر امنیت و راحتی رانندگان در خیابان‌ها تأثیر می‌گذارد و باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. بد ماجرا آنجاست که یک بیمار همراهت باشد. یک ماه قبل باید همسرم را که جراحی کرده بود برای معاینه و کشیدن بخیه دکتر می‌بردم. از روی هر سرعت‌گیر که رد می‌شدیم آه و ناله او بلند می‌شد. برای بیماران واقعا زجرآور است.

حسینی، یکی از شهروندان، نیز نوشت: مسئله سرعت‌گیر‌ها در شهر واقعا معضلی شده است و جلوبندی خودرو را خراب می‌کند. چرا مسئولان شهرداری فکری برای حذف یا کم کردن این سرعت‌کاه‌ها انجام نمی‌دهند که یکی از مسائل بزرگ ترافیکی در شهر مشهد است. بسیاری از افراد ناراضی هستند و از نحوه نصب و عملکرد این تجهیزات شکایت دارند.

تعریف ۶ نوع تیپ ایمن‌سازی برای معابر

اما برای پیگیری این موضوع سراغ مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌و‌نقل شهرداری مشهد می‌رویم. علی سمیعی با بیان اینکه بیشترین علت تصادفات، سرعت غیرمجاز است، توضیح می‌دهد: برای آرام‌سازی و ایمن‌سازی، شش نوع تیپ ایمن سازی داریم که بر اساس موقعیت، شرایط محیطی و نقش عملکردی معبر از این تیپ‌ها استفاده می‌شود. 

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌و‌نقل شهرداری مشهد در ادامه بیان می‌کند: بسیاری از نقاط سطح شهر وجود دارد که ایمن‌سازی تنها با رنگ‌آمیزی و نصب تابلو و علائم و سایر تجهیزات ترافیکی انجام شده است. او می‌افزاید: یکی از تجهیزات ایمن‌سازی سرعت‌گیر یا سرعت‌کاه است. سرعت‌گیر و سرعت‌کاه‌ها معمولا در نقاطی استفاده می‌شود که یا آمار تصادفات بالایی دارد یا محل تردد کاربران آسیب‌پذیر مثل دانش آموزان و معلولان است. محدوده بیمارستان‌ها نیز یکی دیگر از محدوده‌های نصب سرعت‌گیر است. 

نظارت بر اجرای صحیح نصب سرعت‌کاه‌ها با مناطق است

سمیعی بیان می‌کند: اگر محل مشخصی وجود دارد که باعث چالش شده است و شهروند محترم به آن اعتراض دارد باید اعلام شود تا نقطه مورد نظر به صورت موردی بررسی شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌و‌نقل شهرداری مشهد درباره دستگاه اقدام‌کننده نصب سرعت‌کاه در سطح شهر می‌گوید: دستورالعملی به شهرداری مناطق ابلاغ شده که بر اساس آن تفویض اختیاری شده است که در معابر محلی و باتوجه به نیاز، موارد از سوی کارشناسان ترافیک مناطق بررسی شود و در ادامه نسبت به ارائه راهکار برای نصب سرعت‌گیر و سرعت‌کاه اقدام شود.

 او ادامه می‌دهد: شهرداری مناطق در ادامه بررسی‌ها در معابر محلی اقدام به نصب یا احداث سرعت‌کاه می‌کنند. در معابر شریانی باید از سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌و‌نقل شهرداری استعلام گرفته شود. در صورت موافقت سازمان، انتخاب جنس کاهنده سرعت با اختیار شهرداری منطقه و برپایه بودجه و امکانات آن منطقه است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌و‌نقل بیان می‌کند: پروژه اجرای سرعت‌کاه از سوی شهرداری منطقه که به پیمانکار واگذار می‌شود و نظارت بر اجرای استاندارد نصب سرعت‌کاه بر عهده شهرداری‌های مناطق است. همچنین ارتفاع سرعت‌کاه‌های استاندارد باید ۱۰ تا ۱۲‌سانتی‌متر باشد و شهرداری مناطق باید نظارت بیشتری بر روی اجرای پروژه نصب سرعت‌کاه داشته باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
0
0
خدالعنت کنه کسی که تومشهد سرعت گیر گذاشت
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->